Wat kun je als grote organisatie met sociale media? In?een serie artikelen laat ik zien?hoe Philips sociale media inzet. Daarbij?gaat het niet alleen om mooie?marketingcampagnes,?want sociale media kun je ook uitstekend?inzetten bij serieuze?onderwerpen. Zoals een hartoperatie. Lees het verhaal?van?@hartpatientAd en zijn @cardioloogLukas over innovatie in de zorg, die samen met het Catharina Ziekenhuis is opgezet. Je leest hoe je sociale media gebruikt om een ingewikkeld verhaal eenvoudig te maken en om mensen bij elkaar te brengen.
Innovatie is van levensbelang
Samen met het Catharina Hartcentrum in Eindhoven heeft Philips deze winter?sociale?media ingezet rond een hartoperatie, om?op een toegankelijke?manier te laten zien hoe belangrijk innovatie in de?gezondheidszorg is. Budgetten voor innovatie staan onder?druk, maar dankzij innovatie is steeds meer mogelijk. Mensen die?bijvoorbeeld lijden aan boezemfibrileren, zouden 10 jaar geleden soms voor de rest?van hun leven chronisch ziek?zijn. Zij kunnen nu echter met een operatieve ingreep?worden geholpen, waardoor ze hun oude leven vaak weer kunnen hervatten. Dit kan dankzij technische innovaties met een belangrijke maatschappelijke waarde.?Hoe vertel je zo?n ingewikkeld verhaal op een?aansprekende manier? Philips en het Catharina Hartcentrum besloten sociale media in te zetten en zo ontstond het project Hartpatient Ad.
Het verhaal van Ad
Patient Ad kwam er in augustus 2011 achter dat hij boezemfibrilleren heeft.??Het trekt?een enorme wissel op mijn normale doen en laten.? Zo?was hij niet meer in staat om zijn?werk als chauffeur te doen of de?voetbalwedstrijden van z?n zoontje te bezoeken. Ook in?huis moest hij?vrijwel alle klussen aan z?n vrouw overlaten. Een zware situatie voor een?tot voorheen normaal werkende man van 45. Eind januari 2012 werd hij?geopereerd en?dat was via sociale media van minuut tot minuut te?volgen.
Niet praten vanuit de techniek, maar het echte verhaal vertellen
Doel van het project was om juist niet vanuit de techniek of budgetten te gaan praten,?maar?om vanuit het perspectief van echte mensen te beleven wat?innovatie in de?zorg betekent. Er?werd een online platform ontwikkeld, waar met behulp van Twitter de cardioloog Lukas Dekker en?patient Ad Langendonk in de weken rond de hartoperatie van Ad werden gevolgd.?Ook werd op het platform informatie?gepubliceerd over het zorgproces, zoals hoe een?operatiekamer er vandaag?de dag uitziet, vergeleken met 10 jaar geleden.
Philips heeft het traject in samenwerking met het Catharina Ziekenhuis in ongeveer 6 maanden op de rails gezet. Online was een belangrijke rol weggelegd voor de Twitteraccounts van @HartpatientAd en @CardioloogLukas. Philips speelde hier bewust een minder prominente rol. Wel werd vanuit het account @PhilipsNL informatie gegeven over het traject.
Ingewikkelde apparatuur laagdrempelig laten zien
Vanuit Philips had Joost Maltha de projectleiding, vanuit zijn rol als externe communicatie voor Healthcare. Hij vertelt: ?Het doel voor Philips was om het verhaal uit de praktijk te vertellen, zoals een patient en cardioloog dat beleven. Philips heeft vanuit haar haar expertise op het online platform wel verteld over innovatie en de rol van technologie in de operatiekamer. Zo zijn er blogs verzorgd vanuit het hoofd van het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor cardiologie.? Op die manier kreeg Philips een natuurlijke rol, zonder te vervallen in technische details. De door Philips ontwikkelde technologie werd op een laagdrempelige manier inzichtelijk gemaakt. Tijdens de hartoperatie werd bijvoorbeeld duidelijk hoe belangrijk de rol van technologie is. Via een Flickr-fotostream konden mensen meekijken en zien hoe de artsen gebruik maken van live 3D-beeldvorming en een TomTom-achtige navigatie om naar het hart te manoeuvreren.
Live de operatie volgen
Bij het project werd samengewerkt met?Skipr, een vakblad voor?zorgprofessionals dat?heeft geholpen om het platform te maken waarop alle?informatie rond de operatie werd gedeeld. Zij hebben een dagelijkse nieuwsbrief?en website die goed wordt?gelezen en konden met hun mediakracht de klinische?doelgroep bereiken.?Zo?n drie weken voor de operatie begon het proces, met twitterberichten?vanuit cardioloog @LukasDekker en @HartpatientAd.
Ook vlak voor,?tijdens?en na de operatie werden er berichten en foto?s gedeeld, waardoor alles?vrijwel?live was te volgen. De cardioloog twitterde tijdens de ingreep overigens?niet zelf, maar?had een collega in de operatiekamer die voor hem verslag?deed.
Ad vertelt zelf over z?n herstel
In de weken na de operatie was het herstel van Ad te volgen. Hij deelt?dagelijks hoe hij?zich voelt, vertelt over de eerste wandelingen met z?n?honden, het hervatten van z?n werk?en de spannende voetbalwedstrijden van?z?n zoontje waar hij weer bij aanwezig kan zijn.
Daarbij krijgt hij via Twitter?regelmatig vragen van anderen, die dezelfde behandeling moeten ondergaan en kan hij?zijn eigen ervaringen?over z?n herstel delen en mensen moed inspreken.
Cardioloog Lukas Dekker is toegankelijk via Twitter
Ook cardioloog Lukas Dekker was de afgelopen maanden zichtbaar aanwezig?op Twitter.?Hij vertelt over de voorbereidingen bij de operatie en laat?alles zien over de dag zelf. Na?de ingreep gaat hij in op vragen van?patienten en geeft hij uitleg bij mogelijke?behandelingen. Daarbij zorgt hij?voor een goede de balans tussen het geven van?informatie en mensen?doorverwijzen naar hun eigen arts.
Ik dacht dat Twitter vooral voor kinderen van 16 was?
Het was interessant dat beide hoofdrolspelers zelf nog weinig ervaring met?Twitter?hadden. Patient Ad was nog niet zo bekend met Twitter en ook voor?cardioloog Lukas?Dekker was het volledig nieuw. Hij vertelt: ?Ik had?nog heel weinig besef van sociale?media. Ik vond het eigenlijk meer iets?voor kinderen van 16.? Daar is hij inmiddels?helemaal van?teruggekomen. ?Ik was verbaasd door alle reacties die we?hebben?gekregen, allemaal positief. Ik had daar een totaal verkeerd beeld?van. Mensen van alle?leeftijden volgden wat wij deden en waren daar actief?mee bezig. Dat vond ik heel bijzonder.?
Pati?nten vinden elkaar via sociale media
Dekker ziet dat patienten veel steun hebben aan elkaar dankzij de sociale?media: ?Waar ik?het meest van onder de indruk was, was dat ik een?paar weken later een patient?behandelde die actief was op Twitter. Voordat?ik mijn handschoenen uit had, was hij?alweer aan het twitteren?met Ad hoe goed het was gegaan. Deze week was er ook een vrouw, die?angstig was voor de ingreep en gerustgesteld was door te twitteren met Ad. Zij?was daar?enorm tevreden over.?
Pati?ntencontact is enorm belangrijk, zegt Dekker: ?Pati?nten?hebben steun?aan elkaar, ze?zijn onzeker. Die steun is buitengewoon waardevol. Ook?bijvoorbeeld over zaken die ze?niet aan ons zorgprofessionals durven te?vragen. Van andere patienten het verhaal horen?is heel waardevol. Dat heb?ik sinds dit project heel frequent meegemaakt en dat spreekt?me enorm?aan.?
Positieve reacties vanuit collega-cardiologen
Lukas Dekker krijgt volop positieve reacties vanuit zijn collega?s: ?In?het begin werd er wat?schamper over gedaan, als ik vertelde wat wij van?plan waren. De collega?s die het nu?hebben meegemaakt, zijn daarover echt?van gedachten veranderd.? Hij hoort inmiddels?ook van collega?s in?andere centra in Nederland dat zijn project bekend is: ?Een collega?had tijdens ??n poli-ochtend vier patienten die zich afvroegen of zo?n behandeling?niet wat?voor hen was.?
Stimuleren van transparantie in de zorg
Als professional vind hij deze aandacht niet vervelend, integendeel: ?Via sociale media?konden we uitstekend het menselijke aspect van de zorg laten?zien?. Bovendien draagt?het enorm bij aan transparantie, wat in de?zorg belangrijk is: ?Ik vind echt dat die social?media in deze tijd?waar transparantie in de gezondheidszorg wordt verwacht een?belangrijke?plaats verdient. Ik vind die transparantie belangrijk.?
De belangrijke rol voor sociale media in de zorg
Voor Philips was het project rond HartpatientAd uitermate?geslaagd. Het verhaal over de?menselijke kant van haar techniek heeft?geresulteerd in 2.200 tweets, zo?n 50 publicaties?in nationale media en een?online bereik van minimaal 1,7 miljoen mensen. Daarnaast?heeft het project er?voor gezorgd dat op een sympathieke manier inzichtelijk is gemaakt?hoe?belangrijk innovatie in de zorg is en hoeveel sociale media kunnen bijdragen?aan het?zorgproces. Op beide gebieden staan de ontwikkelingen niet stil en?Philips en het?Hartcentrum hebben inmiddels volop plannen voor een vervolg.
Lukas Dekker vertelt: ?Voor mij blijft het indrukwekkend om te zien?hoeveel impact?boezemfibrilleren, de behandeling en het herstel hebben op?het leven van mijn?pati?nten.? Het is een verhaal dat belangrijk is?om verteld te worden en te delen. De case?van hartpatient Ad laat zien dat?sociale media daarvoor uitstekend te gebruiken zijn.
Voor Ad was het wennen aan de hoeveelheid reacties via Twitter en de reguliere pers. Daar had hij niet op gerekend. Hij heeft het ervaren als een unieke gelegenheid om z?n ervaringen te delen en vertelt dat het hem veel steun heeft gegeven. Met de kennis die hij nu heeft, zou hij zeker weer mee doen. Hij raad dan ook aan om vaker sociale media in te zetten, zowel door patienten als artsen.
Voor Ad nadert inmiddels het einde van het project. Hij is weer aan het werk,?wandelt?met z?n honden en staat zonder problemen weer bij spannende?voetbalwedstrijden langs?de lijn. Hij wil graag stoppen met z?n medicijnen?en op naar de volgende fase in z?n leven,?dan wordt het #HartpatientAf.
Dit artikel is het derde in de reeks hoe Philips sociale media inzet. Lees ook hoe Philips met sociale media haar superpromoters bereikt. En lees hoe een sympathieke twitteractie rond Valentijn een succesvolle conversation starter werd. Mijn rol: ik ben als auteur voor Frankwatching?ge?nteresseerd?in toepassingen van sociale media binnen grote en kleine organisaties.?Net zoals bij de vorige artikelen ben ik niet betrokken geweest bij dit traject.
best picture 2012 oscar winners channel 3 news j lo j lo sacha baron cohen ryan seacrest octavia spencer
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.